Bouwactiviteiten op Huize Bijdorp

De Erfgoedstichting heeft een aantal bijgebouwen op de buitenplaats die zij onder haar verantwoordelijkheid restaureert. Zo wordt nu gewerkt aan het herstel van de oranjerie met de naastgelegen tuinmanswoning en worden de moestuinmuren hersteld. Beiden hebben de status van gemeentelijk monument.

De oranjerie, met kenmerkende glasdak, dateert uit 1869. Dit is terug te vinden in een ingemetselde gevelsteen in de plint van de zuidoost gevel. Hier staat vermeld dat deze steen is gelegd door Leo J.L.J. Farensbach in de leeftijd van 5 jaar. Het naastgelegen pand is ouder dan de oranjerie en is ten tijde van de bouw van de oranjerie ingekort. Het was voorheen in gebruik als een bakkerij; dat kun je nog zien aan de schoorsteen.

De moestuinmuren – die wij doorgaans kloostermuren noemen – dateren waarschijnlijk uit het begin van de 19e eeuw. Dit valt niet met zekerheid te zeggen; de muren zijn verschillend uitgevoerd, en deels van recentere datum. Eén van de vijf tuinmuren is verzakt. Het funderingsherstel vraagt meer voorbereiding en deze wordt in 2025 aangepakt. De overige werkzaamheden zijn naar verwachting eind 2024 afgerond.

Voor de aanpak van de oranjerie/tuinmanswoning is subsidie verstrekt door de Provincie Zuid-Holland.

De restauratie van de tuinmuren is onderdeel van een pakket aan maatregelen waarvoor vanuit Europa en de gemeente Voorschoten subsidie is verstrekt in het kader van de LEADER-regeling.

2560 1920 Stichting Erfgoed Buitenplaats Huize Bijdorp