Nieuwe straatnamen

Buitenplaats Huize Bijdorp heeft nieuwe straatnamen gekregen. De gemeente heeft daarvoor overleg gevoerd met de zusters van de Congregatie, de erfpachter, de projectontwikkelaar en het bestuur van de erfgoedstichting. Het college van B&W van de gemeente Voorschoten heeft de straatnamen vastgesteld.

De toegangsweg vanaf de Koninklijke Marinalaan zal ‘Catharina van Siënalaan’ heten. Een van de zijpaden van deze straat wordt het ‘Dominicanessenpad’. Mooie verwijzingen naar de Congregatie van de H. Catharina van Siëna, Zusters Dominicanessen van Voorschoten. Een tweede zijweg krijgt de naam ‘Farensbach hof’ toegekend, verwijzend naar de familie die voor de Congregatie op de Huize Bijdorp woonde.

Burgemeester Stemerdink zei hierover “De herontwikkeling van Huize Bijdorp, en het verzoek van de gemeenteraad voor bijpassende straatnamen, bieden een kans om het materieel en immaterieel erfgoed van de congregatie voor Voorschoten te behouden. We hebben uitgebreid overleg gevoerd met de zusters die natuurlijk zelf ook hun ideeën hadden over nieuwe straatnamen. Met elkaar hebben we een paar mooie keuzes gemaakt, die passen bij de geschiedenis van de buitenplaats én de geschiedenis van Voorschoten.”

2243 1389 Stichting Erfgoed Buitenplaats Huize Bijdorp