Stichting Erfgoed Buitenplaats Huize Bijdorp

Wasserij

De wasserij

De Stichting Erfgoed Buitenplaats Huize Bijdorp heeft de opdracht van de Congregatie om het gebouw van de voormalige wasserij te renoveren en geschikt te maken voor twee appartementen op de verdieping en een multifunctionele ruimte op de begane grond.

De voormalige wasserij staat als los gebouw naast de entree van Huize Bijdorp. De wasserij werd in 1924 gebouwd om de oude wasserij in het souterrain van het hoofdgebouw te vervangen. Bijzonder is dat de wasserij ondergronds nog altijd met het souterrain in verbinding staat. Op die wijze kon de was droog naar het hoofdgebouw worden gebracht.

In de jaren ’70 werd het wassen uitbesteed aan een externe firma die eerst nog dit gebouw gebruikte maar later de activiteiten naar elders verplaatste. Vanaf dat moment heeft het gebouw als opslagruimte gediend. In het bouwhistorisch rapport over de wasserij wordt uitgebreid geciteerd uit de kronieken van de Congregatie over de bouw van de wasserij.